1944 Filadelfia - församlingslokal -> Sörbo - boende
1944 köper Hilding Gyltman ett stycke mark av Sörgården och styckar av för Filadelfialokalen, Sörgården 11:13
- församlingen bygger lokalen 1946 som 'Filadelfia'
- idag Överbo 11:13 med adress Överbo Sörbo
- församlingen bygger lokalen 1946 som 'Filadelfia'
- idag Överbo 11:13 med adress Överbo Sörbo
1961 Filadelfia flygfoto
1980 Filadelfia flygfoto
1960 års karta med Filadelfia
Poliskonstapel Hilding Gyltman köper och skänker mark 1944 till Filadelfias samlingslokal i Varnhem
Vad är en Filadelfiaförsamling?
Pingströrelsen en gren av den lutherska kyrkan, men med en betoning på alla tre delar av treenigheten - Fadern, Sonen och Den helige anden.
Just betoningen på Den helige anden har genomsyrat pingströrelsen alltsedan den föddes i den afroamerikanska miljön i Los Angeles, USA. Pingströrelsen präglas av övertygelsen om att sätta den enskilda människan i centrum, oavsett tillhörighet avseende etnicitet, social ställning och så vidare.
Varje människa har unika och icke utbytbara "gåvor". Pingströrelsen har stark betoning på lokala församlingar som växer underifrån, inte en centraliserad kyrklig organisation. Den lyfter fram "det allmänna prästadömet", vanliga medlemmar är bemyndigade att predika.
Pingströrelsen kom till Sverige 1907. Den fick förankring i en baptistförsamling i Stockholm som hette Filadelfia. 1910 grundades Filadelfia som Stockholms sjunde baptistförsamling. Från 1911 hade församlingen Lewi Pethrus som föreståndare. Konflikter inom Svenska Baptistsamfundet, gällande vilka som fick ta del av nattvarden resulterade 1913 i att Stockholms distriktsförening av baptistförsamlingar (som förespråkade s.k. sluten kommunion) uteslöt Filadelfiaförsamlingen.
För att församlingar inte ska kunna drabbas av uteslutning, som skedde 1913, har pingströrelsen valt att inte organisera något förbund. I stället är varje församling helt fristående, men utgör en del av pingstkyrkan.
Pingströrelsen anser, liksom Baptistsamfundet, att dopet är ett uttryck för personlig tro. Därför döps inte små barn. Vuxendopet sker i en dopbassäng. Då sänks hela kroppen ner under vattnet.
Pingströrelsen är en av de största frikyrkliga församlingarna i Sverige. Som störst var Pingstkyrkan vid mitten av 1980-talet med drygt 100 000 medlemmar.
Pingströrelsen organiserade sig i Varnhem som en Filadefiaförsamling och byggde 1944 församlinglokalen 'Filadelfia' vid utfarten från Varnhem. Församlingslokalen hade också en bostad på östra gaveln.
Livliga gudstjänster;
Gudstjänsterna är glada och livliga. Sång och musik tar stor plats, även om gudstjänstens viktigaste del är predikan. Det händer att enskilda medlemmar berättar fritt ur hjärtat om sina andliga upplevelser hur de har blivit frälsta.
När pingstvännerna grips av hänförelse kan de ibland börja be högljutt på ett obegripligt språk. Då säger man att de ”talar i tungor”. Själva anser de att de fylls av en helig ande och därför kan framföra gudomligt budskap på främmande språk.
Inom Pingströrelsen tror man på så kallad helbrägdagörelse. Det innebär att de är övertygade om att förböner och handpåläggning kan hjälpa en troende människa att bli fri från en sjukdom.
Pingstvännerna bedriver ett omfattande socialt arbete bland alkoholister och drogmissbrukare. Dessutom har man många missionärer i bland annat Afrika och Latinamerika.
Hämtat från SO-rummet.se
Urban Hed berättar:
"Jag vet bara att min mamma Inger Friman gick i söndagskola i 'fila' och att det var en kyrksal och 1 rum med kök och en kvinna som bodde där och skötte hus och trädgård, samt bakade och ordnade med kaffe och dopp när det var kyrkkaffe.
Min mor berättade att den stackars kvinnan träffade en man och blev med barn utanför äktenskapet och det var skandal, så hon fick lämna sin tjänst. Därefter skurade dom fila med såpa för driva ut det onda.
Det är berättelsen jag hört.
Jag bodde i huset efter taklyftet som ägaren innan mig gjorde. 1993 till -99 tror jag det var."
Det var många Varnhemsbarn som gick i söndagsskola i Filadelfiaförsamlingens regi.
Boende i Filadelfiahuset 1946 - 1999
Ur befolkningsregistret för Sörgården 11:13, Filadelfia
1946
Sömmerskan Agnes Vajlet Bast, född i Bromma, Sthlms stad 1907-09-17
Son Sten Göran Bast, född i Varnhem 1950
Hon kommer inflyttande från Timelund 1946;
Timbelund bygdes av gratialist August Pettersson Timberg, född i Istrum 1850-07-19 - dör där 1936
Inflyttade från Finland 1925;
Dottern/änkan Agnes Maria Bast, född Timberg i Istrum 1880-12-11 - in 1925 från Finland, där hennes make dött i Finska kriget 1918 - blev svensk medborgare 9 okt 1925 (betygen bortkomna) - dör här 1932
Änkans dotter Agnes Vajlet Bast, född i Bromma Sthlm 1907-09-17 - blir 1932 ägare till Timbylund
- 1946 - flytt till Överbo 11:13 - Filadelfia
1960
Evangelist Ernst Gottfrid Johansson, född i Floda Kopparbergs län 1920-08-27 - ogift man
Mantalsskriven Torslunda, Kalmar län Fastighet Skogsby 3:11
Adress: Filadelfia, Varnhem
Ur befolkningsregistret för Sörgården 11:13, Sörbo
1970
Handlanden Bo Sören Johansson, född i Skövde 1938-10-11 - Gift man 1961-04-01
Hustrun Ragna Irmgard Iréne Johansson, f. Lidköping 1939-07-24
(Olof Lindahls dotter från Fogdeliden i Varnhem)
Urban Hed köpte och bodde i huset under 1993 - 1999.
Då hade ägaren före honom byggt på en våning 1990 och gjort om det till en vanlig bostad. Det var en målare från Skövde, Peder Fransson, som ägde det och byggde om.