1904 Varnhems station - verksamhet, byggnader, stationsområde och personal

1965 Varnhems station - efter spårupptagning 1963

1970 Varnhems stationsbyggnad - nya hus byggs i parken

31 mars 1904 avgick det första officiella tåget i allmän trafik från Skövde mot Axvall med ett välputsat lok. Loket hette "SKÖFDE", SAJ Nr 1. 31 mars 1904 avgick det första officiella tåget i allmän trafik från Skövde mot Axvall med ett välputsat lok. Loket hette "SKÖFDE", SAJ Nr 1.

Här nedan ser du en kort berättelse om Varnhems järnvägs - och poststation med sina byggnader och stinsar - bara scrolla ner för sidan!

Du kan läsa allt om Skövde Axvalls Järnvägs koppling till Varnhems stationsområde www.saj-banan.se - här några direktrubriker med anknytning till station och bangård:

Varnhems stationsbyggnad och övrig stationsanläggning

Ritningen finns i original hos Skarke-Varnhems Hembygdsförening Ritningen finns i original hos Skarke-Varnhems Hembygdsförening

Typritning för stationshus från tiden. Här anpassat för Varnhem 1902. Från Norr och öster. Tydligare ritningar hittar du här; Ritningar

Påskriven för godkännande av ordföranden för Skövde Axvalls Järnvägsaktiebolag Axel von Matern. Byggdes 1902-1903 stod helt färdigt 1904 för stationsinspektor Otto Rosander att flytta in i.

Läs mer om hur järnvägen kom till - klicka här!

Expropriationsområdet för Varnhems bangård och station

Lantmäteriets Historiska Kartor Lantmäteriets Historiska Kartor

Expropriationskartan 1904 över Varnhems stations- och bangårdsområde. Junkragårdens ladugård och magasin finns utritade väster om bangårdens norra del vid Skara-Skövde-vägen. Söderut går stickspåret till Ulunda. Svagt rosafärgat område är expropriationsområde.

Varnhems bangårdsritning 1904 eller som man då skriver 'vid Varnhems kloster'. Byggnaderna utgörs av stationsbyggnaden, afträde i norr och brygghus i söder. Afträdet norr om stationen flyttades 1915, då stationen byggdes ut med bl a Café-del vettande åt det hållet, mot Järnvägsparken.

Här ser man att Junkragårdens ladugård fortfarande finns utritad (den rivs 1905). Stationsvägens anslutning till Broddetorpsvägen tycks se ut som idag (2015) - från att ha gått rakt fram mot trekantens spets på kartan under efterkommande år innan byggnationen på spårområdet 1973, då den återförts till sitt ursprungliga läge.

Ulfsgårdens ladugård var en stor u-formad ladugård som låg alldeles utmed landsvägen Skara - Sköfde med den södra 'vingen' och i förlängningen också ett annat uthus med tillhörande hage (kanske svinhus).

Kartorna nedan finns med i den samling som lagts upp av Järnvägsmusei Vänners bildprojekt på uppdrag av Sveriges Järnvägsmuseum. De har skannat ett stort antal bangårdsritningar från SJK:s arkiv. http://www.bangardar.se/

Varnhems stationsområde 1905

Året är 1905 och Ludvig Ericsson, fotograf i Skövde, förevigar Varnhems station med bangård från kyrktornet på Varnhems kyrka. Det försiggår en febril aktivitet på och runt bangårdsområdet.

Fr v ser man att kalkbrukets egen lastkaj håller på att färdigställas. Brygghus och godsmagasin på plats Virkesupplag för bl a staketbygget för SAJ syns hitom järnvägen till höger i bild. Där bakom ser man hur Junkragårdens ladugård rivs. Snett över bilden mot dess nedre högra kant syns Kyrkstigen tydligt iordningställd med upplagda stenmurar och staket på vardera sidan och en liten bro över Bybäcken. Arbetet är inte helt klart upp mot stationen ännu.

Varnhems stationsbyggnad 1905

Från start hade stationsbyggnaden bara en tvärgående huskropp, men 1915 blev stationsinspektorsfamiljen så stor att mer utrymme krävdes och man byggde på med ytterligare en huskropp i norr. Man kan också se att den tänkta utbyggnaden mot söder inte blev av enligt ritning, (Söder till höger på fotot.) I norr (till vänster) finns då afträdet, som 1915  flyttades vid utbyggnad av stationshuset norrut.

Nedan ses aktiviteten med persontåg, godsvagn och godsmagasin med hästtransport.

 - Du hittar måmga fler foton från stationsbyggnaden under alla 60 åren år med olika aktiviteter - klicka här!

Varnhems station också post- och telegrafstation

Foto från familjen Johanssons samling Foto från familjen Johanssons samling


Telegrafen i Varnhems stationhus fotograferad 1983, ännu bevarad med särskild hylla under expeditionsklockan.

Redan från start blev järnvägsstationen också post och telegrafstation i Varnhem.

Roland visar hur man använde fingrarna för att sända meddelande. Under hänger expeditionens almanacka med dagens högtidsdag markerad - Rolands 60-årsdag.

Roland och Stina har dock inte använt denna apparat - den hör till den äldre historien - själva tog de emot posttelegram som diktamen från telefon.

Roland berättar för SN på sin 60-årsdag den 5 december 1983:
"Det var en omfattande tågtrafik på den tiden. Vi kunde ha ett tjugotal tåg som trafikerade Varnhems station. Det var liv och rörelse kring stationen och vid Ljungstorps anhalt var det också mycket folk som skulle med tåget..."

När både tåget och posten försvann i Varnhem blev det linje 8 i Skara som lantbrevbärarelinje med 400 hushåll på linjen - se mer om familjen Johansson här nedan.

Stickspår med lastkaj för Ulunda kalkbruk 1905

Ett unikt foto (vykort) från stickspårets allra första år! Man kan förstå att vykortsfotografen menar att den nu byggda järnvägen med stickspår och området däromkring gestaltade Varnhem. Jordbruk, kalkbrott/kalkbruk, järnvägsstation/ poststation/ telegraf, affär och smedja och inte minst Klosterkyrkan visade på det samhälle med verksamheter som knöts ihop med yttervärlden via järnvägen. Kalbruket blev en stor verksamhet som hjälpte många från jordbruksarbete till nytt arbete inom industrin.

På bilden ses i bakgrunden; från vänster Junkragårdens boningshus, Stationshusets tvättstuga, Stationshuset självt (ännu inte tillbyggt), det offentliga "afträdeshuset" fortfarande norr om stationshuset, godsmagsasinet på lastkajen, nybyggd affär i Nydal, Klosterdahl med uthus och fram mot kyrkan Ryttaregården med uthus.

Närmare till höger i bild ligger Ryttaregårdens smedja med en egen tillfart över spåret! Just framför den södra delen av Ulunda Kalkbrotts lastkaj inom bangårdsområdet. Det sägs att smedjan placerades där för att också kunna inrymma sprängmedel och det är väl inte otroligt att det fanns ett samarbete med Ulunda kalkbrott - senare Kalkbruk.

All järnvägsmark ordentligt avskärmad med SAJ-staket.

Från stationen går spåret i en kurva samt i kraftig lutning ner till Fiskaregårdsbäcken. I öster är skärningen i naturen som mest ca 3,5 meter hög, medan det i väster ofta är det dubbla.

I banvallens högra del hittade undertecknad som ung flera stenar med tydlig utformning från att ha suttit i klostret. Konstfärdigt huggna och troligen delar av mindre valv, mm. Men på 1960-talet hade också Ryttaregårdens ladugårdsgrund hunnit att tippas vid stickspåret.

Läs allt om Ulunda kalkbrott/kalkbruk på den här sidan: Ulunda Kalkbrott/Kalkbruk

Anläggande av en allmän järnvägspark - stinsarnas trädgård

Foto Roland Johansson, 1969 Foto Roland Johansson, 1969

Järnvägsparken söderut från det norra hörnet vid nuvarande Varnhemsgården

SAJ anlade parken och 1969 var det en väletablerad park med en rad klarbärsträd utmed banvallen fram mot stationshuset. Det fanns också vit och mörkt lila syrén som träd i parken.

Året därpå planerades marken för villabyggen och Stationsvägen 1, 3 och 5 byggdes här.

Roland Johanssons dotter Eva berättar:
"Parken sköttes på arbetstid av post- och järnvägspersonalen, i huvudsak Roland och Stina Johansson (KF kommentar), ända tills marken såldes och bebyggdes 1970. 1969 övergick också stationsbyggnaden i privat ägo. Köptes då av Roland och Stina Johansson, som arbetat i den sedan 1954, dvs i 16 år. Att hålla parken i ordning tog sin tid. Gräsmattor skulle klippas, gångarna rensas och krattas, häcken och bersån tuktas och rabatterna rensas!"

Läs mer om Järnvägsparken i Varnhem - klicka här: Järnvägsparken

Stationen om- och tillbyggdes 1915

Varnhems station efter till- och ombyggnaden 1914-15 och före elektrifieringen av huset, då inga isolatorer finns på husets väggar. En av de stora gaslyktorna har flyttats till den nya delens vägg och än skulle det dröja något år med elektricitet.

Genom tillbyggnaden fick Stationsinspektorn och hans familj större plats med minst ett stort extra rum på ovanvåningen med rejäl balkong mot järnvägsparken (norr), samt lokaler för hustrun Elsas Café-verksamhet i den tillbyggda bottenvåningen med en slags uteveranda. Man kan se ordet Café målat på insidan av rutorna i den nya delen.

Familjen bestod fram till 1912, förutom av makarna, också av tre barn. Ett av barnen dog 1912 och ytterligare ett barn tillkom året för tillbygnaden 1914. Så det var naturligt att familjen behövde ytterligare ytor, då den också skulle komma att växa ytterligare.

Man kan se att flaggstång uppförts i anslutning till Café och järnvägspark och tagits bort från det svårtillgängliga taket.

Det går att uppfatta ordet Café på båda förnsterrutorna under Varnhemsskylten på den tillbyggda delen.

Dessutom flyttade man naturligtvis afträdet till stationsområdets andra sida för att riktigt kunna njuta av utsikt över järnvägsparken från balkongen och Café-delen. Det är tydligt att det går att se stationsinpektor Rosanders inflytande över alla ändringarna, liksom att han poserar på perrongen också på denna bild.

STATIONSINSPEKTOR OCH POSTFÖRESTÅNDARE FÖR SAJ UNDER 31 ÅR; OTTO ROSANDER 1904 - 1935
- MED FAMILJEN I VARNHEM UNDER DRYGT 40 ÅR

Stationsinspektor Otto Nilsson Roslund Rosander, f. i Hammarlöf i Malmöhus län 6/11 1869
- flyttar in till Varnhems station från S:t Petri församling i Malmöhus Län den 26/3 1904

Han gifter sig den 21/11 1905 med Elsa Charlotta Svensson, född i Skara den 12/9 1878
- hon flyttar in från Ulunda 1 1/4 mtl dotter hos familjen disponent Sven Johan Svensson
(Disponent för Västgöta Förenade Kalkindustriers verksamhet vid Ulunda Kalkbrott)
- hon hade då återvänt från Nord Amerika den 15/11 1904, där hon varit sedan 1902.

Rosander var Skövde Axvalls Järnvägsaktiebolags (SAJ) ende stationsinspektör, eftersom verksamheten kom att överföras till Västergötlands-Göteborgs-Järnvägar (VGJ) 1935 samtidigt som Otto pensionerades. I övrigt hyrde man alla tjänster av LSSJ vid Axvalls station och av Järnvägsstyrelsen på Skövde station.

Läs om familjen Rosanders liv i Varnhem: 
Stationsinspektorsfamiljen Otto Rosanders hemsida (på www.saj-banan.se)

Alla 'stinsar' i stationshuset 1904 - 1961: Järnvägs- och poststationsföreståndare i Varnhem 1935 - 1990

Stationshuset efter järnvägsperioden 1965

Varnhems station 1965 - ett hus med då oklart öde! Foto Claes Funk, Saltsjöbaden, copyright/Skövde Stadsmuseum

I bakgrunden till vänster "Lillhem" byggt av Evald Friman 1950, far till Kent Friman, hemsidans skapare, vilken 1969 på egen hand och med hjälp av en flyttbar ställning handskrapade hela stationshuset. Oljade det två gånger efter det. Målade det två gånger efter det. Ett rejält sommarjobb för en 18 åring.

En gärning tillsammans med Roland Johansson och hans familj som köpt det gamla huset för att bevara det för framtiden, få poststationen att bli kvar i Varnhem, där hans fru Stina fick arbete, och samtidigt skapa en kulturbyggnad som hem.

Sista offentliga dagen i huset 29 juni 1990

Sista dagen för postsället i Varnhem den 29 juni 1990.

Stina Johansson, som själv skött posten de 7 år som Roland varit pensionär,  avtackas med blom-mor genom luckan!

Det sista tåget gick 1961 och då flyttade familjen Johansson in som hyresgäster i bostadsdelen med posthanteringen i bottenvåningen ännu kvar och kunde köpa loss stationsbyggnaden 1969.

1971 förlorade Varnhems sin poststation som då blev postställe med en timmas öppettid till och med 1990, då hanteringen helt försvann från huset.

Därefter var ett av Rolands intressen att skapa en trädgård på den gamla bangården med avstigningskaj framför huset, vilken bevarats in i våra dagar (2014). Här en bild inför Rolands pensionering 1983-12-31.

Dottern Eva tog över stationshuset med trädgård 1889 för sin familj och ett generationsboende fördelat på två våningar.

Läs mer om familjen Johanssons tid i Varnhem: Familjen Roland Johanssons hemsida

Alla boende i stationshuset enligt kyrkböcker 1904 - 1935

Församlingsböcker 1895-1922;

Stationsinspektor Otto Nilsson Roslund Rosander, f. Hammarslöf 6/11 1869 - in från  St Petri församling Malmöhus län 26/3 1904 - lysning Nr 7 1905 och giftermål den 21/11 1905
Hustrun Elsa Charlotta Svensson, född i Skara stad den 12/9 1878
- hon flyttar  in från Ulunda 1 1/4 mtl, dotter hos familjen disponent Sven Johan Svensson. (Disponent för Västgöta Förenade Kalkindustriers verksamhet vid Ulunda Kalkbrott) - hon hade då återvänt från Nordamerika den 15/11 1904, där hon varit sedan 1902
Dotter                    Elsa Mechtild, född i Varnhem den 20/2 1907
Dotter                    Elsa Maria Elisabeth, född i Skara den 22/2 1909
Son                         Nils, född i Varnhem den 5/10 1912 - död den 6/10 1912
Son                         Sven Otto Yngve, född den 11/2 1914
Son                         Karl Axel Otto, född tvilling i Varnhem den 9/9 1916
Dotter                    Sigrid Elsa Maja, född tvilling i Varnhem den 9/9 1916

Stationsinspektorsfamiljens tjänstefolk;
Pigan  Selma Teresia Alert, född i Skånings-Åsaka den 27/4 1893 - in Fullösa den 4/11 1908 - flyttar ut 1911
Pigan Marta Linnéa Johansson, född i Tidaholm den 20/4 1896 - in den 19/11 1912 - ut Solna den 10/11 1914
Pigan Svea Naomi Karlsson, född i Vinköl den 8/11 1896 - in N. Wing 19/10 1914 - ut Borås den 2/12 1916
Pigan Märta Ingeborg Magnusson, född i Önum den 30/12 1898 - in Vinköl 10/11 1914 - ut Skara 1/5 1917
Pigan Berta Gunhilda Adamsson, född i N. Lundby den 6/12 1895 - in Kyrkefalla 22/11 1917 - ut 6/12 1918

Konduktören/
Stationskarlen Gustaf Sanfrid Engqvist
, f. i Hornborga den 23/8 1876 - in Bro Notorp den 21/11 1904
Hustrun Kristina Olivia Johansson, född i Torsled den 9/5 1878
Dotter Anna Linnea, född i Varnhem den 8/8 1905
- den lilla familjen bodde  här mellan 21/11 1904 och 9/10 1905 innan Elsa kom hit - till Skövde 1905

Ny stationskarl Anders Gustaf Andersson, f. Sköfde 16/4 1878 - in  Våmb 19/11 1905 - ut Sköfde 1918

Banmästaren  Peter Berg, född i Hjortberga Kronobergs län, - in Ving 14/10 1905 - ut N. Wing 1/4 1910
Moder änkan Anna Lena Johansson Borg, f. Ryssby den 28/10 1844 - in Wing 18/10 1905 - ut N. Wing 1910
Syster/dotter Amanda Karolina, f. Hjortberga 20/5 1888 - in Wing 18/10 1905 - ut Kyrkefalla  21/11 1905             
Kontorsbiträdet   Anders Erik Nilsson, född i Trelleborg den 19/8 1898 - flyttar in från Sköfde den 8/8 1920
****************************************************************************************************
Under 1908 bodde i Stationshuset:
- fam. Rosander 2 vuxna 1 barn + Pigan Allert + Stationskarl Andersson + Banmästaren + mor = 7 personer!

Under 1912 bodde i Stationshuset - efter tillbygget:
- fam Rosander 2 vuxna 2 barn + Pigan Johansson + Stationskarl Andersson = 6 personer

Under 1918 bodde i Stationshuset:
- fam Rosander 2 vuxna 5 barn + Pigan Adamsson + Stationskarl Andersson = 9 personer

Under 1935 bodde i Stationshuset;
- fam Rosander 2 vuxxna med 4 barn 

Varnhem Alla:2 1922 - 1938
Järnvägsstationen


Ny familj flyttar in 1935;
Stationsinspektor Sven Erik Gunnar Alsterberg, f i Kalmar 1901-02-16, in 1935 fr Fullösa med familj
Hustrun Karin Ingegerd Svensson, född i Essunga 1902-01-15
Dotter Astrid Ingegerd, född i Essunga 1929-02-26
Dotter Siv Margareta, född i Lidköping 1930-05-03
- familjen flyttar ut till Mariestad 1939

Fler stationsinspektorer under åren efter 1939 - klicka här!